Koleją przez granicę

KK190805 070Polskę i Niemcy łączy coraz więcej, szczególnie łatwo dostrzec to w przygranicznych regionach, takich jak Lubuskie i Brandenburgia. Wystarczy spojrzeć chociażby na współpracę w zakresie transportu kolejowego i wspólnie rozwijaną od lat siatkę połączeń. Nadeszła pora na kolejny krok. Dziś (05.08) w Urzędzie Marszałkowskim podpisano porozumienie dotyczące rozwoju Kolei Wschodniej (Ostbahn) linii 203. Dokument podpisał członek zarządu Marcin Jabłoński: Memorandum jest dowodem i symbolem współpracy. To namacalne potwierdzenie wyznaczonych priorytetów po obu stronach granicy. Wskazujemy, co chcielibyśmy w najbliższym czasie osiągnąć. Dużą wagę przykładamy do przedsięwzięć na polsko-niemieckim pograniczu i ekologicznego rozwiązywania problemów transportu zbiorowego.

Berlin, Brandenburgia i Województwo Lubuskie to regiony, którym zależy na rozbudowie zrównoważonych systemów mobilności, przyczyniających się do ochrony klimatu. Dla osiągnięcia tego celu kluczowa jest właśnie linia 203 w Polsce, po stronie niemieckiej nazywana Ostbahn. Trasa łączy Berlin z Piłą, pełniąc rolę ważnego korytarza trasnportowego dla osób i towarów. Linia wymaga modernizacji i tego właśnie dotyczy podpisane dziś memorandum. Województwo Lubuskie wspólnie z niemieckimi partnerami jeszcze bardziej zaangażuje się w rozbudowę efektywnej, zelektryfikowanej i dwutorowej linii.

- Nie zaczynamy dzisiaj, współpracujemy od dawna. Od kilku lat mamy Szczyt Kolejowy, który integruje jednostki centralne oraz operatorów kolejowych. Nadal trzeba jednak wykonać wiele pracy - tłumaczyła Kathrin Schneider Minister Infrastruktury i Planowania Przestrzennego, która podpisała memorandum z ramienia rządu Brandenburgii.

Na przestrzeni lat można podać wiele działań kolejowych Lubuskiego i Brandenburgii, zakończonych sukcesem. Wystarczy tu wspomnieć chociażby o połączeniach uruchomionych w 2016 r.: Gorzów Wlkp.–Kostrzyn–Berlin oraz Zielona Góra-Frankfurt nad Odrą-Berlin Lichtenberg, czy też pociągu Wrocław-Żary-Forst-Cottbus–Berlin. W przyszłości rozwój współpracy ma okazję znacznie przyśpieszyć, dzięki likwidacji kolejnych barier związanych np. z różnicami prawnymi w dwóch krajach.

- Staramy się mimo wszelkich ograniczeń. Infrastrutkura kolejowa w ogromnej części nie leży w gestii samorządu. Musimy mnóstwo rzeczy uzgadniać z partnerami centralnymi. Staramy się jednak wskazywać priorytety na polsko-niemieckim pograniczu. Wykorzystujemy wszystkie szanse, aby przyspieszyć działania i inwestycje na liniach kolejowych między naszymi krajami - podsumował Marcin Jabłoński.

biuro

Co? Gdzie? Kiedy?

POLECAMY:
  
eko
 AKCJA NADAL TRWA !! !! !! 
 
baldych
22 listopada, godz. 19
KCK Kręgielnia 
 
m plakat
8 grudnia, g. 9:00-16:00
Stadion Miejski 
 
Poznań1
23 luty, godz. 17:00
Noworoczna Gala Wiedeńska
 
zegarki-edwa

AKTUALNE NUMERY

sk9
Samorządny Kostrzyn
Nr 10/2019 - PAŹDZIERNIK 2019
 kolejny: 28 listopada 2019
 
pl9b
Przekrój Lokalny
Nr 10(80)/2019 - PAŹDZIERNIK 2019 
 kolejny: 14 listopada 2019
 
virtualnetia

INFORMACJE

plan

 
containers-377030 960 720
HARMONOGRAM
WYWOZU ŚMIECI
 
rozklad
ROZKŁAD JAZDY:
komunikacja miejska
od paździenrika 2019 r.
meble

WIDEO czyli bez komentarza....

tvp3 60
Kostrzyn w latach '60 XX wieku
(TVP Gorzów Wlkp) - część I
 
lata60-2
Kostrzyn w latach '60 XX wieku
(TVP Gorzów Wlkp) - część II
 
Kresowianie-Lubuszanie
film dokumentalny
 
Trudne początki.
Młodość na ziemiach zachodnich 1945-1956

[WIĘCEJ WIDEO]

  Adres redakcji:
Nasz Kostrzyn
Os. Słowiańskie 21/2
66-470 Kostrzyn nad Odrą
Bartłomiej Suski
redaktor naczelny

redakcja@naszkostrzyn.pl
tel. 602 663 913
Mariusz Staniszewski
redaktor sportowy

sport@naszkostrzyn.pl
tel. 693 907 200
 

znajdziesz nas w gazecie

logo